Dé zakelijke trends van 2024

Modetrends volgen elkaar tegenwoordig haast maandelijks op: in ondernemend Nederland zien we het komende jaar eigenlijk maar twee écht grote trends. Duurzaamheid en kunstmatige intelligentie. En deze spelen in nagenoeg elk zakelijke aspect een rol.

 

Want of het nu gaat om milieuvriendelijk transport, duurzame productiemethoden, een langere levensduur van spullen, klimaatneutraal verpakkingsmateriaal of nieuwe recycle mogelijkheden: 2024 wordt (weer) een groen jaar. De meeste consumenten staan best open voor duurzaamheid, maar zijn in deze aanhoudende tijden van ‘krimpflatie’ terughoudend om extra geld uit te geven. Dat blijft nog wel een uitdaging voor ondernemers. Of kunstmatige intelligentie hier ook een rol in kan spelen? Wellicht!

 

“Er worden steeds meer toepassingen kunstmatige ontwikkeld die AI toegankelijk maken voor ons allemaal. Een docent vertelde laatst over leerlingen die hun werkstukken door ChatGPT laten schrijven. Moet je dat verbieden? Nee, zei hij, je moet als docent op zoek naar andere manieren om te toetsen of de leerling de stof ook echt beheerst. Laat ze een presentatie geven over hun werkstuk, dan ontdek je dat gauw genoeg. Met andere woorden: je kunt AI gebruiken als middel om het leven gemakkelijker te maken, maar je moet het niet inzetten voor het verkeerde doel. Hier moeten ondernemers ook scherp op blijven. Kunstmatige intelligentie kan het werk een stuk gemakkelijker maken, maar het helpt ook mensen met kwade bedoelingen.”

 

Van  het automatiseren van processen tot het meedenken over nieuwe kansen voor uw onderneming: het is de moeite waard om u te verdiepen in wat AI voor uw bedrijfsvoering kan betekenen. Kunstmatige intelligentie was namelijk geen hype uit 2023. Het is een blijvertje.

Zo kunt u al heel wat standaardtaken aan kunstmatige intelligentie overlaten. Social media berichten genereren… De basis schrijven voor een blog… Een brainstormsessie voorbereiden… Een geloofwaardige phishing mail opstellen…

Zonder gekheid: blijf hier écht goed op letten. Want criminelen gebruiken AI natuurlijk ook. Inderdaad om foutloze phishingmails op te stellen, maar ook om een stem geloofwaardig te imiteren en sneller wachtwoorden te kraken.

En om terug te komen op het uitbesteden van taken aan AI: het gevolg hiervan kán zijn dat u bij sollicitatieprocedures meer op menselijke talenten moet letten. Communicatieve vaardigheden, probleemoplossingen aandragen en strategisch denken zijn skills die AI voorlopig niet van ons overneemt. Daar blijft gewoon good old menskracht voor nodig.

Deze website maakt gebruik van (geanonimiseerde) analytische cookies.

Meer info