Nieuwe btw-regels voor e-commerce in de EU

Vanaf 1 juli 2021 gaan er nieuwe btw-regels gelden voor e-commerce. Heeft u een webshop in Nederland en levert u aan andere landen binnen de EU? Dan moet u bij leveringen van producten of diensten aan klanten die geen btw-nummer hebben, de btw aangeven in het land van uw afnemer. De nieuwe wetgeving geldt voor Nederlandse webshops met een jaaromzet van € 10.000 of meer uit afstandsverkopen binnen de EU. Ondernemers met beperkte buitenlandse omzet, minder dan € 10.000 per jaar, mogen wel de Nederlandse btw in rekening brengen.

 

U kunt op twee manieren de buitenlandse btw-aangifte doen. Allereerst kunt u natuurlijk apart aangifte doen in de afzonderlijke EU-lidstaten. Maar u kunt ook gebruikmaken van de zogenoemde Unieregeling. Wie zich tussen 1 april en 30 juni aanmeldt, kan via het één-loket-systeem van de Belastingdienst regelen dat hij voor het derde kwartaal slechts één btw-melding hoeft te doen over alle verkopen aan particulieren in andere EU-landen. De Belastingdienst stuurt deze melding en betaling vervolgens door naar de belastingdiensten van de andere landen. De verschillende btw-tarieven voor de EU-landen kunt u hier vinden: https://europa.eu/youreurope/business/taxation/vat/vat-rules-rates.

 

“Denk hier niet te lichtzinnig over. Deze verandering heeft impact op uw administratie, klantenregistratie en uw verdienmodel. Ook al gaat het om de EU, er gelden overal verschillende juridische factuurverplichtingen en btw-tarieven. Dit moet u vooraf inregelen in uw administratie. Daarnaast is het ook niet onbelangrijk om in te schatten wat dit betekent voor uw Europese concurrentiepositie, want het btw-tariefverschil tussen landen heeft voor uw EU-klant nu geen impact meer. Ieder voordeel heeft ook een nadeel, zeggen we dan. Gelukkig heeft u nog een hele maand.”

Deze website maakt gebruik van (geanonimiseerde) analytische cookies.

Meer info